POJISTILI JSME:


Pan Petr 1990, řidič z povolání, POJIŠTĚNÍ VŮČI ZAMĚSTANAVATELI 2390 Kč

Pan Václav 1985, motocykl Honda 250ccm, 2005, Kolín POVINNÉ RUČENÍ 342 KČ

Pan Josef 1953, ŠKODA FABIA 1,2 44kw 2009 Brankovice, POVINNÉ RUČENÍ 1315 KČ

Pan Lukáš 1990, FORD FOCUS, 1,8 85KW,2003, Havířov POVINNÉ RUČENÍ 5432 KČ

Paní Alena 1968, BMW řady3 1.6 71KW, 1989, Brno POVINNÉ RUČENÍ 2907 Kč

 

Některé pojišťovny, už ale začali sbírat data a cenu dávají podle počtu nehod konkrétního typu auta. Tedy například Opel Astra může u nich mít 4 různé ceny, podle toho zda jde o kombi, kabrio, hatchback nebo sedan. To nahrává těm majitelů, kteří mají atypické auto, např. Lancia Thesis bude levnější než Škoda Fabia.

Vliv na cenu u některých pojišťoven má i druh paliva, statisticky benzínové bourají méně.

Letošní novinkou na povinném ručení (v havarijním to už pár let má jiná pojišťovna) je kritérium ujetých kilometrů, bohužel zde ještě nemáme tolik zkušeností, abych mohl nějak hodnotit.

 

Pojistník

Vyjdu z jednoduššího modelu, auto je na mě napsané a já si ho pojišťuji. Pojišťovny chtějí vědět, jak jsem starý (zde je neúprosná statistika, řidič do 25 způsobí nejvíce nehod). Obecně se dá říct, že do 30 let máte nějakou přirážku, do 40 let standardní cenu, od 40 let slevu za věk a u některých pojišťoven od 65 let opět přirážku.

Dalším faktorem je, kde mám PSČ trvalého bydliště (ano můžu bydlet úplně někde jinde, ale z něčeho oficiálního se to vzít musí). U PSČ dochází k zajímavému posunu. Část pojišťoven stále hodnotí pouze velikost obce.  Další pojišťovny již zohledňují fakt, že z malých obcí
u velkých měst stejně klienti většinou jezdí po daném městě a dávají vyšší sazbu. Některé pojišťovny jdou podle statistik nehodovosti - sever republiky škodí více než jih, tzn. stejně velká obec u Ostravy bude mít vyšší cenu než v jižních Čechách.

A teď přichází to hlavní. Bonus, nebo-li kolik měsíců jsem byl pojistníkem a nezpůsobil jsem nehodu. Rozhodné jsou násobky 12ti (12-23 měsíců např. 10% sleva). Pro nejvyšší slevu (50-60%) musíte mít dle pojišťovny bonus 96 nebo spíš převládajících 120 měsíců. A aby to nebylo jednoduché, existují i progresivní bonusy (12-5%, 24-10%, 36-ne 15% ale např. 20%). Bonus, který máte, můžete použít na neomezený počet vozidel.

Horší je pokud jste bourali, některé pojišťovny odečtou 24 nebo 36 měsíců. Některé vás posunou o 2-3 slevové třídy níže. Bonus eviduje ČKP (česká kancelář pojistitelů). Každá pojišťovna v ČKP ověřuje výši bonusu v měsících (proto chceme rodné číslo), ale jeho výši v procentech potom vyhodnocuje pojišťovna sama! Proto můžete mít rozdílné výsledky u několika pojišťoven.

 

A teď oblíbené slevy. V lepším případě jsou bez omezení, ale častěji po splnění určité podmínky (věk, minimální bonus, doba od poslední havárie atd.).  Jsou pojišťovny, které nastavily všem partnerům stejné podmínky. Jsou ale pojišťovny, kde rozhoduje objem produkce (proto jsme součástí skupiny JARO, abychom měli lepší podmínky pro naše klienty.).

U některých pojišťoven existují i slevy za uzavření více pojistných smluv (většinou, ale ne stejného druhu, tzn. ne za 2 auta, ale např. auto a byt). Nedá se ale říct, že by mělo smysl kvůli tomu volit konkrétní pojišťovnu.

 

Jak je to, když bourám?

Pokud mám na sebe pojištěná 3 auta u 3 různých pojišťoven a bourám, zvednou mi cenu jen u toho daného auta se kterým jsem boural. Další 2 běží za stále stejných podmínek. Až budu uzavírat novou pojistku na jakékoli auto, už tam ale bude záznam o tom, že jsem měl nehodu a bude to mít vliv na cenu.

 

Hezký den bez nehod

Jakub Plajner

 

Připravujeme další články:

Limity